یک نمونه برنامه غذایی برای مبتلایان به کبد چرب

به گزارش بهداشت نیوز:
اگر کبد چرب دارم چه بخورم؟
اگر مبتلا به کبد چرب هستید، داشتن یک رژیم غذایی سالم اهمیت زیادی دارد. در ادامه یک نمونه برنامه غذایی مناسب فرد مبتلا به کبد چرب را مشاهده می کنید.

وعده غذایی فهرست غذایی مورد نظر

صبحانه

۲۰ گرم جو دو سر که با دو قاشق چایخوری کره بادام زمینی و تکه موز ترکیب کنید.
همراه با یک فنجان قهوه با کمی شیر کم چرب یا شیر خامه گرفته

نهار

سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک و کمی روغن زیتون
۸۵ گرم مرغ بریان
یک عدد سیب زمینی کوچک پخته شده
یک فنجان کلم بروکلی، هویج یا سایر سبزیجات پخته شده
یک عدد سیب
یک لیوان شیر

میان وعده یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی با یک برش سیب یا دو قاشق چایخوری حمص همراه با سبزیجات خام

شام

کمی سالاد لوبیا یا سالاد کلم و کاهو
۸۵ گرم ماهی سالمون بریان شده
یک فنجان بروکلی پخته شده
به اندازه یک کف دست نان سبوس دار
یک فنجان از انواع توت ها
یک لیوان شیر

روش های مناسب برای درمان کبد چرب

علاوه بر تغذیه سالم عوامل موثر دیگری هم وجود دارند که به درمان کبد چرب کمک زیادی می کنند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

فعالیت جسمی بیشتری داشته باشید

ورزش همراه با رژیم غذایی به شما کمک می کند اضافه وزن خود را کم کرده و بیماری های کبد خود را کنترل کنید. در بیشتر روزهای هفته حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش انجام دهید.

کاهش سطح کلسترول

مراقب میزان مصرف چربی اشباع شده و قند خود باشید تا بتوانید سطح کلسترول و تری گلیسرید خود را کنترل کنید. اگر ورزش و رژیم غذایی برای کاهش سطح کلسترول کافی نباشند، لازم است به پزشک مراجعه کنید؛ احتمالا دارو تجویز کند.

کنترل دیابت

دیابت و کبد چرب معمولا با هم اتفاق می افتند. رژیم غذایی و ورزش می توانند به کنترل هر دو کمک کنند. اگر قند خون شما هنوز بالست، به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز دارو به کاهش آن کمک کند.

نکته مهم در مورد کبد چرب

هیچ دارویی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. در حالیکه کاهش ۱۰ درصد از وزن – حتی کاهش ۳ تا ۵ درصد وزن – تاثیر زیادی بر روی کبد چرب دارد. برای بررسی هپاتیت A و B حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید. هر یک از این اقدامات می تواند از بروز آسیب به کبد پیشگیری کند.

سیمرغ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *